زعفران از مزرعه تا سفره: چالشها و راهكارها
زعفران به عنوان گرانترين محصول كشاورزي و دارويي جهان جايگاه ويژهاي در بين محصولات صادراتي ايران دارد. كشور ما در حال حاضر بزرگترين صادركننده زعفران جهان است و بيش از 90 درصد زعفران جهان در ايران توليد ميشود؛ در حاليكه سهم ايران از صادرات جهاني اين محصول در حدود 44 درصد ميباشد. اسپانيا از صادرات اين محصول ارزش افزوده بيشتري ايجاد كرده و منفعت بيشتري در مقايسه با ايران ميبرد. دليل اصلي آن هم شهرت تجاري اين كشور در تجارت زعفران و حضور قدرتمند آن در بازارهاي عمده و خردهفروشي بينالمللي و همچنين دسترسي آن به شبكههاي بازار است. علاوه بر اين، ايران بزرگترين مصرف كننده زعفران در سطح جهان نيز ميباشد. در حال حاضر مصرف سرانه ايرانيان حدود هفت دهم تا يك گرم بوده كه حاكي از مصرف 80 تن زعفران در سال ميباشد. توسعه سرمايهگذاري در بخش توليد اصولي زعفران، در تحقق اشتغال و افزايش صادرات غيرنفتي و اهداف اقتصاد مقاومتي تاثير بسزايي خواهد داشت. زعفران ايران با وجود نقاط قوت فراوان از نظر سطح وسيع زير كشت، حجم بالاي توليد و كيفيت بالاي آن در سالهاي اخير، با چالشهاي فراوان روبهروبوده است. مسايل اقتصادي گريبانگير ايران و تغييرات اقليمي پيش آمده (رخ داده) در كشور توجه بيشتر به چالشهاي كشت زعفران را ضروري ساخته است. هدف مقاله حاضر بررسي مهمترين نقاط ضعف و عواملي است كه ميتواند بر ويژگيهاي اين محصول در مراحل مختلف كاشت، داشت، برداشت، بستهبندي و نگهداري آن تاثير داشته باشند. در مقابل راهكارهايي نيز براي حل اين مشكلات و نواقص ارائه شده است.
دیدگاهتان را بنویسید