غذای حلال و طیب در روایات ائمه معصومین علیهمالسلام
مقدمه: کنترل ایمنی و کیفیت غذا، حفظ ویژگیهاي مطلوب ماده غذایی در مراحل تولید، حملونقل، فرآوري، بسته بندي و توزیع را بیمه میکند که این امر منجر به ارتقا رژیمهاي غذایی سالم، کاهش ضایعات اقتصادي و تشویق تجارت منطقهاي و بین المللی غذا میشود. انسان سالم، محور توسعه و غذا، مهمترین عامل در سلامتی انسانها میباشد، بنابراین از آغاز مدنیت جوامع، حاکمان توجه زیادي به سلامت مواد غذایی داشتند. در هیچ دینی به اندازه اسلام به تغذیه و چگونگی آن توجه نشده است. از نظر قرآن و روایات، ماده غذایی زمانی حلال و طیب است که از جمیع جهات مادي و معنوي، پاك و خالص و عاري از آلودگی باشد. هدف از این مطالعه بررسی کاربردهاي واژه طیب و حلال در رویات ائمه معصوم علیهمالسلام و در ارتباط با غذا و تغذیه است.
مواد و روشها: در این مطالعه با استفاده نرم افزار نورالانوار 2 روایات مرتبط با طیب استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها و نتیجهگیری: بررسی روایات ائمه معصومین علیهمالسلام نشان میدهد که واژه طیب در زمینههاي مختلفی از جمله خوشمجلس، خوشبرخورد، خوشخلق، بوي خوش، نسل پاك، جایگاه نیکو، راه مستقیم، زندگی خوش، خوشنامی و پاکی اصل و اصالت بهکار رفته است. در زمینه غذا، تغذیه و مواد غذایی نیز مضامینی مانند گندم، انجیر، رطب، پرندگان و … بهعنوان غذاي طیب، لزوم سفر براي دستیابی به طعام طیب، خرید و فروش غذاي طیب، فرد صالح بهعنوان صاحب غذاي طیب، طعام طیب بهعنوان طعام زکات پرداختشده و سبب اقامه نماز مطرح شده است. همچنین در روایات آمده است: طلب روزى حلال را فرو مگذار که روزى حلال تو را در دیندارى کمك میکند.
دیدگاهتان را بنویسید