شاخصها و روش ارزیابی محصولات غذایی در الگوی طیب
مقدمه: نشان طیب بر اساس مبانی دینی (آیات و روایات) طراحی شده است و دارای 5 اصل بنیادین شامل حلیت، سلامت، اصالت، جذابیت و آراستگی و برکت میباشد. مدل ارزیابی طیب برگرفته از مبانی دینی و اصول علمی میباشد و برای محصولات غذایی مانند سایر محصولات، دارای چکلیست ارزیابی تخصصی در مرحله اجرا و پیادهسازی است.
مواد و روش ها: به منظور تدوین چکلیستهای طیب در گام اول، بررسیهای علمی به منظور دستهبندی ارکان و اصول طیب براساس مطالعات دینی انجام گرفت. در مرحله بعد ذیل هر کدام از ارکان پنجگانه طیب، تعدادی مولفه و شاخص استخراج شد و ارزیابی براساس آنها انجام گرفت.
یافتهها و نتیجهگیری: در چکلیستهای ارزیابی طیب، براساس پنجگانه ذکر شده، مولفههایی ذیل هر رکن تعریف شد. شاخصهایی از جمله مجوزهای شغلی و بهداشتی، مالکیتهای قانونی ذیل اصل حلیت، شادابی و نشاط، سرسبزی، حسن خلق، زیبایی ظاهری ذیل اصل جذابیت، الزامات بهداشت، سلامت و ایمنی در مواد اولیه، ابزارها و محیط کار ذیل سلامت، بومی، طبیعی و اصل بودن مواد اولیه ذیل اصالت و بهبود ارزش برند و ارزش افزوده اقتصادی و غذایی نیز برای هر کدام مولفهها استخراج شده است و ارزیابی براساس آنها صورت میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید