تعیین راهبرد های مؤثر در طراحی و تجاری سازی نشان غذایی طیب
مقدمه: امروزه نقش برندها در موفقیت یک محصول بسیار با اهمیتتر از گذشته شده و موضوع «حلال» در عرصه تجاری و اقتصادی به عنوان «نشان» وارد شده است. در حالی که، چنانچه توجه و تأکید بر کیفیت مطلوب محصول نیز قرار گیرد منجر به ایجاد برندی به نام «طیب» خواهد شد.
روشها: پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارائه راهبردهای مؤثر در زمینه طراحی و تجاری سازی برند «طیب» انجام شده است. بنابراین، دادهها، آمار و اطلاعات کتابخانه ای گردآوری شده از تجربیات شکل گیری نشان و تائیدیه حلال به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین بخشی از اطلاعات از بررسی های میدانی (از طریق مصاحبه با صاحب نظران) به دست آورده شد. مجموعه اطلاعات بهدست آمده با استفاده از ماتریس های چهار و نُه خانه ای ارزیابی شد.
نتایج: یافتهها حاکی از آن بود که برای «طراحی و تجاری سازی نشان طیب» بر اساس موقعیت در ماتریس چهار خانه، باید سعی نمود از طریق بهبود عوامل داخلی و استفاده از فرصتهای پیش رو به سمت جلو حرکت نمود. در حالی که، جایگاه این موضوع در ماتریس نُه خانه ای حاکی از آن بود که راهبرد مناسب، سرمایهگذاری انتخابی و بهینهسازی و حرکت به سمت سرمایه گذاری و رشد و توسعه آن میباشد.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدست آمده، ایران می تواند به صورت تهاجمی در درجه اول و نیز رقابتی در درجه دوم در زمینه تجاری سازی نشان طیب ورود یابد.
دیدگاهتان را بنویسید