تبیین مدل ارزیابی طیب: منطق، معیارها و مبانی
مقدمه: دامنه تحت پوشش نشان طیب بسیار گسترده و جامع می باشد؛ بگونهای که همه محصولات (کالاها و خدمات)، واحدهای صنفی و سازمانها را در بر می گیرد. به همین دلیل میبایست ساختار و مدل روشن و مشخصی در برخورد با موضوعات تحت پوشش خود داشته باشد. مدل ارزیابی طیب با توجه به شاخصهای موجود در مدل مفهومی طیب شکل گرفته است که شامل حلیت، سلامت، اصالت، جذابیت و آراستگی و برکت میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعهای کیفی از نوع تحلیلی است که با محوریت آیات 24 و 25 سوره ابراهیم، به استخراج ساختاری برای مدلسازی در حوزه نشان طیب بر اساس منابع دینی و آیات قرآن پرداخته است.
یافتهها: بررسیهای انجام شده نشان میدهد که جامعترین و با کیفیتترین مدل ارزیابی کیفیت و رتبهبندی را میتوان بر اساس ارکان نشان طیب و معیارها، شاخصها و سنجههای مستخرج از آن تدوین و طراحی نمود؛ این مدل، علاوه بر اینکه یک مدل فرایندی و جامع میباشد به دلیل هماهنگی با مبانی توحیدی زندگی میتواند به عنوان یک سیستم هماهنگ کننده دانش و فناوری تجربی با مبانی وحیانی عمل کند. در این مدل، ارزیابی از سه دیدگاه تخصصی، عمومی (مشتریان) و خودارزیابی با ضرایب وزنی متفاوت صورت میگیرد و در نهایت امتیاز کیفیت محصول مورد نظر بر اساس برایند این سه ارزیابی محاسبه و در سامانه کیفیت طیب ثبت میگردد. بر این اساس همه ذینفعان جریان طیب میتوانند نتیجه ارزیابی و امتیاز کیفیت مربوط به محصولات مختلف را هم به صورت کلی و هم به تفکیک اصول پنجگانه، در سامانه کیفیت طیب مشاهده نمایند.
دیدگاهتان را بنویسید