بررسی انگیزه های اصلی شکل گیری و جهانیسازی برند حلال بعنوان الگویی برای نشان طیب
در منابع اسلامی گزارههای زیادی در زمینه مواد غذایی، تغذیه و فناوری غذایی وجود دارند که مبنا قرار دادن آنها در طراحی فرایندها و سیستمهای غذایی و طراحی استانداردهای غذایی، فناوری غذایی و تغذیه میتواند شکلدهنده به یک برند برتر در مقیاس ملی و بینالمللی باشد. این برند برتر میتواند مزیتهای سرشاری را برای محصولات و صنایع این حوزه به بار آورد. برند حلال که در حال حاضر به یک برند جهانی تبدیل شده است، نیز حاصل تبدیل معیارهای لااقلی دین در زمینه مواد غذایی به محصول و استانداردهای غذایی است. در شکلگیری یک برند انگیزههای مختلفی دخالت دارند. این انگیزهها میتوانند اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و از همه مهمتر اقتصادی باشند. از آنجایی که برند غذایی حلال بر اساس اصول مورد قبول مسلمانان طراحی و پایهریزی شده است، در شکلگیری آن سهم انگیزههای مذهبی بالاتر از ابعاد دیگر میباشد. نشان طیب نیز که ارکان و شاخصهای جامعتری نسبت به حلال دارد و یکی از ارکان آن حلال بودن محصول است، برای تبدیل شدن به یک نشان بینالمللی میبایست انگیزههای مذکور را مورد توجه قرار دهد و از تجربههای ارزشمند برند حلال در مسیر جهانی شدن استفاده نماید. در این مقاله بخشی از عوامل، انگیزهها و مسیر طی شده حلال و جایگاه آنها در شکلگیری، توسعه، تجاری سازی و جهانی شدن نشان طیب ارائه شده است.
بررسی انگیزه های اصلی شکل گیری و جهانی سازی برند حلال بعنوان الگویی برای نشان طیب
دیدگاهتان را بنویسید