بازار جهانی محصولات غذایی حلال و طیب
مقدمه: امروزه حلال تبدیل به یک برند جهانی شده است بهطوریکه از یک موضوع صرفا مذهبی وارد قلمرو تجارت و بازاریابی شده و در حال تبدیل شدن به یک سمبل جهانی جهت انتخاب شیوه زندگی و تضمین کیفیت است. از سوی دیگر حلال دارای یک مرحلهی توسعه یافته نیز میباشد و آن طیب است. بطوریکه طیب بودن یک محصول نشان میدهد که نه تنها محصول مورد نظر حلال است بلکه دارای یک سری مزیتهای دیگر نیز میباشد که آن را نسبت به سایر محصولات برتر و ارزشمندتر میکند. بنابراین بررسی بازار محصولات حلال و تلاش در راستای توسعه کمی و کیفی آن امری ضروری است و زیرساخت ایجاد بازار محصولات طیب را نیز فراهم می نماید.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع بررسی و تحلیل وضع موجود است که در راستای آن ابتدا میزان تولید، عرضه و تقاضای محصولات غذایی مشخص شد.
یافتهها و نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان میدهد که صدور گواهینامه محصول حلال، پیش شرط ورود به بازار جهانی حلال است. جمعیت مسلمانان حدود 1/5 میلیارد نفر است که یک بازار با پتانسیل بسیار بالا برای مصرف محصولات غذایی حلال و طیب به حساب میآید. ریشه اصلی غذای حلال در آسیا است و بزرگترین بازار منطقه ای آن هم آسیا و اقیانوس آرام قرار دارد. این در حالی است که جمعیت زیادی از سایر ادیان در کشورهای مختلف آفریقایی، چین، اروپا، آمریکا و استرالیا هم تمایل زیادی به مصرف غذای حلال دارند. کشورهایی نظیر مالزی، سنگاپور، تایلند و استرالیا برای ارائه گواهی تولید غذای حلال به تولیدکنندگان، سیستم مخصوص و قوانین مدون دارند و همین امر سبب تسهیل در امر صادرات محصولات غذایی حلال به سایر کشورها شده است. از طرفی قدرت اقتصادی فراوردههای حلال با ایجاد فرصتهای شغلی برای مسلمانان، توانسته است بازارهـای نـوینی را ایجـاد کنـد. این وضعیت دورنمای خوبی برای موفقیت تجارت در توسعه شاخصهای حلال دارد که در قالب طیب ترسیم میشود.
دیدگاهتان را بنویسید