الگوی ارزیابی کیفیت و رتبه بندی زعفران طیب
مقدمه: زعفران به عنوان یکی از محصولات تولیدی و مصرفی استراتژیک و ارزآور کشاورزی کشور شناخته شده است. با توجه به بازار بسیار خوب این محصول در آسیای صغیر و خصوصاً اروپا، این امکان برای ایران وجود دارد که بتواند خود را از کوران رقابت با کشورهای رقیب مانند ایتالیا و اسپانیا و حتی افغانستان عقب نگذارد و بازار مناسب 96 درصدی این محصول در سطح جهان را از طریق تولید محصولی با کیفیت بالا با رعایت استانداردهای مختلف و نظام های کنترل کیفیت حفظ نماید. در آداب دینی نیز، بر اهمیت اثربخشی مواد غذایی بر جسم و جان بسیار تأکید شده است. یکی از گزاره های قرآنی در این زمینه واژه طیب می باشد.
روشها: در این تحقیق سعی گردید با تلفیق مفهومی مناسب از آموزههای دینی و استانداردهای موجود، نظام کنترل کیفیت جامعی درخصوص دستیابی به محصول زعفران طیب تدوین شود.
نتایج: پس از تبیین مفهوم زعفران طیب به طراحی مدل ارزیابی کیفیت و رتبه بندی زعفران بر اساس پنج مؤلفه اصلی محصول طیب (حلیت، سالمت، اصالت، جذابیت و برکت) برای مراحل مختلف تولید تا عرضه زعفران پرداخته شد.
نتیجهگیری: بررسیهای انجام شده نشان داد، بهره مندی از روشهای مکانیزه و کارآمد، به منظور بهره وری بیشتر و انجام تحقیقات بیشتر در جهت اصلاح قوانین و استانداردهای موجود، و استفاده بهینه از امکانات، از مواردی است که میتواند در راستای دستیابی به زعفرانی طیب راهگشا باشد. مسلماً این مهم جز با مشارکت جمعی از تولیدکنندگان و متولیان حوزه زعفران، و برنامهریزی و مدیریت صحیح در مراحل مختلف تولید تا عرضه محصول میسر نخواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید